Panujący w Polsce wirus COVID-19, znany również pod nazwą koronawirusa, znacząco zmienia życie Polaków. Zamknięte zostały szkoły, przedszkola, instytucje kulturalne oraz inne miejsca publiczne, które przeznaczone są do spotkań w dużych grupach.
Panująca w Polsce sytuacja epidemiologiczna obowiązki pracodawców również bardzo odmieniła.
Zgodnie z ustawą dotyczącą przeciwdziałaniu koronawirusowi, pracodawcy mogą, a nawet muszą, jeśli mają taką możliwość, zlecić wykonywanie pracy przez pracowników, poza miejscem jej stałego wykonywania.
Praca zdalna ma ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa w Polsce.
Zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego muszą być bezwzględnie stosowane przez każdego pracodawcę, wymaga tego sytuacja epidemiologiczna obowiązki pracodawców muszą być przestrzegane.
Gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stwarzają zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, osoba zatrudniona ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym przełożonego.