Każdy przedsiębiorca ma prawo do zawieszenia swojej działalności na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Aby jednak mógł to zrobić nie może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. W przeciwnym razie zanim działalność zostanie zawieszona pracownicy będą musieli zostać zwolnieni.
Zwolnienie pracownika z powodu zawieszenia spółki musi odbyć się zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy. Oznacza to, że pracodawcę obowiązuje okres wypowiedzenia, który wynosi odpowiednio:
Umowa na czas określony i nieokreślony:
– 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy
– 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy
– 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata
Umowa na okres próbny:
– 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni
– 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie
Ponadto pracodawca nie ma prawa do zwolnienia osoby, która do 4 lat osiągnie wiek emerytalny, kobiety w ciąży oraz osoby przebywającej na urlopie bądź nieobecnej z uzasadnionych powodów.