W Polsce wyróżniamy dwa typy księgowości – uproszczoną oraz pełną. Uproszczona księgowość może być prowadzona w formie karty podatkowej, podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest ona stosunkowo łatwa w prowadzeniu. Pełna księgowość jest skomplikowanym i rozbudowanym systemem ewidencji każdej operacji gospodarczej mającej miejsce w przedsiębiorstwie. Pełna księgowość prowadzona jest w formie księgi rachunkowej. Pełna księgowość powinna być prowadzona przez wykwalifikowaną osobę.
Prowadzenie księgowości w pełnej formie posiada zarówno wady, jak i zalety.
Zalety pełnej księgowości:
– możliwość przeprowadzenia szerokiej analizy finansowej przedsiębiorstwa,
– przedsiębiorca wie, gdzie ulokowane są jego pieniądze,
– możliwość bieżącej kontroli finansów w firmie,
– możliwość ustanowienia własnej polityki rachunkowości.
Wady pełnej księgowości:
– wyższe koszty prowadzenia,
– skomplikowany i rozbudowany system ewidencji operacji gospodarczych,
– konieczność znajomości wielu przepisów.