Rozpoczęcie własnego biznesu zawsze wiąże się z większymi obowiązkami, stresem czy dodatkowymi zajęciami. W porównaniu do innych form przedsiębiorstw największe obowiązki związane z założeniem działalności gospodarczej mają prowadzący spółki z o.o. oraz akcyjne. Większe obowiązki bardzo często wynikają z prowadzenia w tych spółkach pełnej księgowości.
Rozpoczynanie działalności gospodarczej w formie spółki, w której prowadzi się pełną księgowość nieodłącznie wiąże się z obowiązkiem kierownika w zakresie opracowania polityki rachunkowości. Nie zawsze zajmuje się on tym osobiście, gdyż potrzebna jest do tego odpowiednia wiedza księgowa.
Polityka rachunkowości to przyjęte w jednostce zasady prowadzenia księgowości, mieszczące się w przepisach ustawy o rachunkowości. Do tych zasad zalicza się głównie:
– określenie okresów wchodzących w skład roku obrotowego,
– wybór metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,
– opracowanie zakładowego planu kont,
– wybór systemu ochrony danych księgowych i ich zbiorów.