Prowadzenie księgowości firmy, zdecydowanie uzależnione jest od rodzaju opodatkowania działalności. Prowadząc ksiegowość podstawowe informacje, które daje nam opodatkowanie, pozwala ustalić jaki rodzaj księgowości wybrać.
Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów to uproszczona księgowość przeznaczona dla mniejszych firm, która pozwala ustalić przychody i koszty prowadzonej działalności dla celów podatku dochodowego.
Ewidencja przychodów przy rozliczeniu ryczałtem to obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów. Jest to najprostsza forma księgowości, w której ujmuje się wyłącznie przychody z działalności gospodarczej.
Karta podatkowa to rodzaj rozliczenia, który nie ma obowiązku prowadzenia księgowości.
Pełna rachunkowość dla największych firm, oparta jest na księgach rachunkowych i jest to najbardziej złożona forma ewidencji, wymagająca najczęściej fachowej obsługi księgowej.
Ksiegowość podstawowe informacje to także prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, która dotyczy czynnych podatników podatku od towarów i usług. Rejestry VAT oraz dane z ewidencji to podstawowe deklaracje księgowe.