Korekta kosztów i przychodów

Każdy prowadzący księgowość danej firmy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów.

Jak wiadomo, pomyłki się zdarzają, ale nie tylko one powodują, że konieczne jest dokonanie pewnych formalności korygujących. Korekta kosztów i przychodów jest właśnie tą formalnością.

Korekta kosztów i przychodów to inaczej faktura korygująca, która musi znaleźć się w rachunku podatkowym.

Może być ona ujęta:
– w bieżącym okresie rozliczeniowym
– w okresie rozliczeniowym wstecznym

Pierwszy punkt dotyczy faktury, w której nie nastąpiła żadna pomyłka, a wprowadzana Korekta kosztów i przychodów dotyczy zmian w cenach towarów czy usług, udzielenie rabatu po-transakcyjnego lub też zwrot towaru.

Są to faktury:
– sprzedaży, z datą ich wystawienia
– kosztowe, z datą ich otrzymania

Inaczej jest w przypadku drugim, gdzie wystawiona faktura błędnie dokumentowała stan faktyczny, czyli zawierała pomyłki, takie jak: błędna cena, w kwocie podatku VAT lub ilości towarów/usług.

Wówczas korekta musi zostać uwzględniona, w rozliczeniu okresu, którego dotyczy, czyli wstecznie w dacie wystąpienia przychodu należnego, bądź poniesienia kosztu wynikającego z faktury pierwotnej.

Porozmawiaj z doradcą
Oddzwonimy w 15 minut
Zamów rozmowę z naszym konsultantem
Nasz konsultant skontaktuje się najszybciej jak to możliwe