Księgi handlowe to inaczej obligatoryjna forma ewidencji dla spółek prawa handlowego takich jak m.in. spółka akcyjna, komandytowa, z ograniczoną odpowiedzialnością itp.
Pełna księgowość wymaga obowiązku znajomości specjalistycznej wiedzy na temat standardów księgowych, które wynikają z ustaw oraz rozporządzeń.
Zaksięgowanie kilku transakcji wymaga od przedsiębiorcy rzetelności, dokładności oraz znajomości przepisów o rachunkowości.
Ponadto, osoby, które muszą dokonywać pełnej ewidencji wszystkich przeprowadzanych w firmie zobowiązane są także do sporządzania na koniec roku obrotowego działalności gospodarczej sprawozdania finansowego składającego się z bilansu, rachunku zysków i strat, a także informacji dodatkowej.
Zaletą księgowości jaką stosuje się np w spółkach z o.o. jest możliwość uzyskania pełnego obrazu sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie, a wadą jest jej skomplikowana forma. Właściciel biznesu nie może w sposób nierzetelny czy niedokładny dokonywać rozliczeń, dlatego dużo osób fizycznych decyduje się na zatrudnienie profesjonalnych księgowych, którzy zajmą się ewidencjonowaniem finansów w firmie.