Wnioski do Urzędu Skarbowego najczęściej składa się, aby uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. Takie zaświadczenie konieczne jest podatnikom, na przykład do:
– pozyskania kredytu,
– założenia rachunku bankowego,
– wzięcia udziału w przetargach publicznych.
Uzyskanie takiego zaświadczenia nie w każdym przypadku jest bezpłatne. Za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach zapłacić trzeba 21 zł opłaty skarbowej, za każdy egzemplarz.
Jeśli wniosek jest składany przez pełnomocnika, to dodatkowo trzeba zadbać o:
– pełnomocnictwo
– opłatę skarbową za pełnomocnictwo – 17 zł
Za wydanie zaświadczenia nie pobiera się opłaty, gdy jest ono potrzebne w sprawach:
– alimentacyjnych
– opieki
– kurateli i przysposobienia
– ubezpieczenia społecznego
Złożenie wniosków do US możliwe jest drogą internetową oraz papierową.
Większość podatników wybiera formę elektroniczną składania wniosku, aby uniknąć kolejek w urzędach oraz fatygi, związanej z poświęceniem sporej ilości czasu na wizyty administracyjne.
Dla zwolenników formy papierowej, złożenie wniosków do US możliwe jest bezpośrednio w Urzędzie Skarbowym lub w 50 innych urzędach, które zajmują się obsługą podatników.