Prowadzenie rachunkowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy. W zależności od charakterystyki swojej działalności oraz wysokości osiąganych przychodów może robić to na zasadach księgowości pełnej bądź księgowości uproszczonej.
Księgowość uproszczona to zbiór podstawowych zasad gromadzenia danych finansowych i wyliczania na ich podstawie podatku. Wyróżniamy trzy podstawowe formy tej księgowości. Stanowią je karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany oraz podatkowa księga przychodów i rozchodów. Do jej prowadzenia upoważnione są osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, spółki cywilne osób fizycznych oraz spółki partnerskie. Co ważne przychody z tytułu ich działalności nie mogą przekroczyć równowartości 1 200 000 euro.
Księgowość pełna to z kolei bardzo zaawansowane narzędzie służące do ewidencjonowania każdej złotówki, która przechodzi przez drzwi firmy. W przeciwieństwie do swojego uproszczonego odpowiednika jej zadaniem jest nie tylko wyliczenie podatku, ale także dokładna analiza sytuacji finansowej firmy. Opiera się na księgach rachunkowych, które muszą być prowadzone przez kompetentne jednostki takie jak biura rachunkowe, czy certyfikowani księgowi.