Prowadzenie ewidencji i sporządzenie deklaracji VAT dotyczy podmiotów gospodarczych, które są podatnikami VAT. Taka ewidencja powinna zawierać informacje o:
- transakcjach związanych ze sprzedażą opodatkowaną, nieopodatkowaną lub też zwolnioną z podatku VAT,
- przedmiocie opodatkowania,
- podstawie opodatkowania,
- wysokości podatku należnego,
- kwocie podatku naliczonego, który redukuje wartość podatku należnego,
- kwocie podatku jaki powinien zostać wpłacony do Urzędu Skarbowego lub zwrócony podatnikowi podatku VAT,
- innych danych, które niezbędne są do właściwego sporządzenia deklaracji VAT.
Prowadzenie ewidencji i sporządzenie deklaracji VAT odbywa się według pewnych zasad dzięki którym proces dokonania rozliczenia z Urzędem Skarbowym jest zdecydowanie łatwiejszy. Przedsiębiorca powinien prowadzić podział na określone stawki podatku a także na grupy, które podlegają opodatkowaniu, nie podlegają lub też są zwolnione.
Wykonanie wszystkich czynności związanych z rozliczeniem podatku VAT może stanowić dla przedsiębiorcy dodatkowe obciążenie warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych podmiotów.